KME Internet u ortopediji 2 – društvene mreže
Društveni medijum je grupa Internet-baziranih aplikacija zasnovanih na Web 2.0 tehnologiji (mobile, web, cloud), takav da omogućava kreiranje i razmenu korisnički generisanog sadržaja. (Wikipedia)
Konkretno, u pitanju su interaktivne platforme gde pojedinci učestvuju u kreiranju, deljenju, diskusiji i modifikaciji različitog sadržaja. Društvene mreže predstavljaju novi, savremeni način komunikacije izmedju pravnih i fizičkih lica.
Web 2.0 kao disruptivna tehnologija
Postulati zdravstvene zaštite | Karakteristike Web 2.0 tehnologije |
Informacija dolazi od autoriteta | Informacija se procenjuje na osnovu socijalne interakcije i prihvatanja (internet) zajednice |
Privatnost i zaštita strogo kontrolisane | Svako može da otvori nalog |
Dugotrajan proces pokretanja i implementacije | Informacija se nudi brzo |
Kontrolisanje kreiranja i toka podataka | Informaciju kreiraju i distribuiraju svi |
Snažno zaštićena intelektualna svojina / odgovornost | Minimalni zakonom dozvoljeni nivo zaštite |
Relacije u Web 2.0
Interakcija je u vidu društveno umrežavanja, uz učešće i saradnju tri glavne grupe:
- Zdravstveni radnici
- Biomedicinski istraživači
- Korisnici usluga (pacijenti)
Web 2.0 = Medicina 2.0
Omogućava i olakšava kolaboraciju
Filtrira informacije (odabira relevantne informacije na osnovu akcija drugih korisnika)
Upravlja sertifikatima (verodostojnost podataka)
Veoma brza (“viralna”) diseminacija informacija
Angažuje i stimuliše na uključenje novih korisnika i njihovu inicijativu
e-Pacijent
Savremeni pacijent je opremljen, opunomoćen, uključen i njemu je omogućeno da odlučuje o svom zdravlju i lečenju
I to ne samo kroz prostu pretragu (dr Google): 1/3 korisnika koristi YouTube, Facebook i Twitter:
- tražeći medicinske informacije
- pretražujući i razmenjujući informacije o simptomima
- pišući o lekarima, lečenju, cenama…
Još statistike:
- 42% korisnika koristi socijalne medije da stigne do komentara drugih korisnika o lečenju ili lekarima
- 25% su napisali svoje iskustvo u tome
- 20% su se učlanili u zdravstveni forum ili sličnu zajednicu
Ne samo pacijenti…
Socijalne medije koristi 67% (poslovno) – 87% (privatno) lekara, od toga 26-54% lekara koristi dva ili više sajtova
Najčešće su to: Facebook, YouTube, LinkedIn (privatno), odnosno stručni portali, LinkedIn, Facebook (poslovno)
- Motivacija za takvo korišćenje je različita:
- Učenje od eksperata
- Diskusija o kliničkim temama
- Diskusija o zdravstvenoj zaštiti
- Izlaganje sopstvenog znanja/iskustva
- Konsultacije o pojedinačnim slučajevima
- Razvijanje mreže preporuka
Pri tome uočava se nejednakost učešća (tzv. pravilo 90-9-1):
- 90% su pasivna većina (slušaoci)
- 10% su povremeno aktivni (komentatori)
- 1% su permanentno aktivni (kreatori)
Socijalni mediji u ortopediji
“pet velikih”
Aktivnosti:
- Edukacija
- Kreiranje i deljenje sadržaja
- Traženje posla ili usavršavanja
- Promocija kvaliteta
- Pretraga informacija
- Rad sa pacijentima
- Javno zdravstvo
Srpska ortopedija na internetu
- Prezentacije ustanova (fakulteti, bolnice, ambulante…)
- Prezentacije organizacija (SOTA, ASTAS…)
- Lične prezentacije
- Sajtovi (forumi, blogovi)
Smernice za početnike
POST pristup (Bernoff, 2008):
- People
- Kome je namenjeno?
- Koje su njihove mogućnosti/potrebe?
- Objectives
- Šta želite da postignete?
- Na koji način: slušati? govoriti? podržavati? saradjivati?
- Strategy:
- Misija? Vizija?
- Technology:
- Čime to želite postići: Twitter? Blog? Wiki? Zajednica?
Smernice za početnike
- RSS reader – primanje vesti
- Twitter: razmena zanimljivih linkova i ideja, feedback od sledbenika
- Blog: napisati nešto na osnovu toga
- Podelite blog (Twitter, Facebook, Linkedin, Youtube)
Problemi
U procesu formiranja ličnog digitalnog footprint-a postoje i odredjeni problemi i nedostaci:
- Manjak IT iskustva i veštine
- U pitanju su vremenski zahtevne aktivnosti
- Finansijski izdatak
Rizici:
- Reputacija (lična ili ustanove)
- Kompromis izmedju privatnosti i transparentnosti
- Odgovornost (za nesavesno lečenje i sl.)
Literatura
- http://en.wikipedia.org/wiki/Social_media
- Bernoff. 2008. The POST Method: A systematic approach to social strategy
- KME Internet u ortopediji 2 – društvene mreže - 03/25/2015
- KME Internet u ortopediji 1 – izvori podataka - 03/25/2015
- CoreFitMax - 03/29/2012